نمایش «شیر در زنجیر» داستان رشادت سردار احمد متوسلیان در لبنان و نقش وی در مقاومت اسلامی است. در خلاصه داستان نمایش آمده: «من جز خون و قهوه، فیلم هم خیلی دوست دارم؛ فیلم روی پرده عریض و نه تو تلویزیون‌های کوچک. کلاً من شیفته هنرم، نه این‌که چون هنر زیباست، چون جنگ فردا، جنگ هنر و رسانه است. جنگ فردا، جنگ گلوله نیست، جنگ نمایش‌هاست و کاش این‌قدر عمر کنی تا توی اون جنگ هم‌ روبه‌روی هم قرار بگیریم ...».

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محسن معینی و تهیه کنندگی نگین میرحسنی‌واحد کاری از گروه تئاتر شرنگ است که از 19دی اجرای خود را در تالار اندیشه در حوزه هنری آغاز کرده است. به همین بهانه گفتگویی داشتیم با محسن معینی که در ادامه می‌آید:

محسن معینی، کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» در گفتگو با حلقه وصل درباره این اثر گفت: «شیر در زنجیر» درباره برش‌هایی از زندگی احمد متوسلیان است که سال‌های طولانی در ذهن بنده وجود داشت تا بتوانم این نمایش را به روی صحنه ببرم.

وی با بیان اینکه چند تن از فرماندهان دفاع مقدس همیشه مورد علاقه من بودند، اظهار داشت: من همیشه احساس می‌کنم آنها به معنای واقعی قهرمان من هستند. در این زمان که دچار فقدان قهرمان در فضای فرهنگی و نمایشی هستیم، اعتقاد داشتم پرداختن به این موضوع می‌تواند جالب باشد.

وی خاطرنشان کرد: از یک سال پیش تحقیق و پژوهش در این زمینه را شروع کرده و با اکثر همرزمان ایشان صحبت کردیم و منابع مکتوب را جمع‌آوری کرده و همچنین صدای بی‌سیم‌ها را گوش دادیم و در نهایت به این نمایشنامه رسیدیم.

کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» درباره انتخاب احمد متوسلیان گفت: البته این یک تریلوژی است. حاج احمد متوسلیان به دلیل تقدم تاریخی جزو اولین‌ها است. ایشان به لحاظ دراماتیک ابعاد پیجیده‌ای دارد و هم اینکه غیر قابل باور است که بیش از 30 سال از ربایش این شخصیت می‌گذرد ولی هیچ اثری از او تولید نشده است، هر چند که امسال فیلم «ایستاده در غبار» درباره ایشان تولید شد.

معینی درباره دو نمایش دیگر این تریلوژی بیان داشت: شهید وزوایی و شهید همت نمایش‌های بعدی ما هستند که امیدواریم بتوانیم این نمایش‌ها را به روی صحنه ببریم. 

وی به ویژگی‌های نمایش «شیر در زنجیر» اشاره کرد و افزود: نمایش ما یک بازخوانی معاصر از زندگی احمد متوسلیان است. یعنی یک قاعده هرمنوتیکی را در آن رعایت کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم با آن متر و معیاری که وجود دارد، زمانه‌ی خودمان را نقد کنیم.

این کارگردان تئاتر به واژه «نفوذ» اشاره کرد و بیان داشت: واژه نفوذ یا همان رخنه از رخوتی می‌آید که جامعه امروز ما را فرا گرفته است. در واقع ما با این نمایش به نقد فضای فرهنگی موجود پرداخته‌ایم. شهدا همگی آرمان‌خواه بودند و این روحیه آرمان‌خواهی و انتقاد در زمانه ما باید احیا شود زیرا تنها این روحیه است که انقلاب را سر پا نگه می‌دارد و باعث نشاط فضای فرهنگی می‌شود.

وی استقبال از این نمایش  را خیلی خوب توصیف کرد و افزود: تماشاچیان حتی روی پله‌ها نیز می‌نشستند و فکر می‌کنم حوزه تا به حال چنین جمعیتی را به خودش ندیده است.

کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» در انتها به تفاوت میان نمایش‌هایی با هویت ملی و نمایش‌هایی که از متون خارجی اقتباس می‌شوند اشاره کرد و تصریح کرد: تفاوت اصلی و ریشه‌ای به لحاظ مخاطب است و هرکدام مخاطبان خاص خودشان را دارند. البته من یک ارتباطی میان این آثار می‌بینم و در میان تمام آثاری که بنده اجرا کرده‌ام، یک شیوه انتقادی در نظر داشتم و به این دلیل که تم انتقادی در آثار وجود داشته است، هر دو جنس مخاطب را در نمایش‌هایمان شاهد هستیم.

 ****

آیا همه می دانند که اغلب شهدا از دانشجویان نخبه دانشگاه های معروف بودند؟