کاظم اخوان؛ غایب همیشگی خبرگزاری ایرنا


به گزارش تهران پرس به نقل از صفحه اینستا گرام حمید داود ابادی؛ چهار پنج سال پیش، در جشنواره مطبوعات، یکی از کارمندان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که علاقه شدیدی به فعالیت در زمینه شهدا داشت، گیر داد تا با هم گفتگویی داشته باشیم.

و آن، اولین و آخرین باری بود که با خبرگزاری دولت گفتگو کردم و صدالبته که منتشر نشد.آن روز از همه عزیزانی که در آنجا بودند، گله کردم از اینکه:

چرا شما همکاران کاظم اخوان، بیشتر از دیگران او را سانسور می کنید و ندیده می گیرید؟!

واقعا در عرض 33 سالی که از مفقود شدن کاظم اخوان عکاس و خبرنگار ایرنا، در لبنان به همراه حاج احمد متوسلیان، تقی رستگار و سیدمحسن موسوی می گذرد، یک بار هم نشده که یکی از نشریات کشور یا سایت های خبرگزاریها بخصوص ایرنا - که اعزام کننده کاظم به لبنان بود - بالای صفحه خود عکسی از کاظم بزنند!

اینها یعنی چی؟

کاظم اخوان عکاس و خبرنگار پارس (ایرنا) روز 14 تیر 1361 در لبنان به دست مزدوران اسرائیل ربوده شد و تا امروز هیچ خبر موثقی از آن چهار گروگان نیامده است.

شهید محمود صارمی روز 17 مرداد 1377 در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید.

 

 

باوجود گذشت 16 سال از فقدان کاظم اخوان، از سال 1377 روز شهادت صارمی به عنوان روز خبرنگار معرفی شد و متاسفانه در آن روز هم در رسانه ها هیچ نام و یادی از کاظم نمی شود!

 

بجز دو سه سایت خارجی مدافع خبرنگاران که برای کاظم صفحه ویژه تشکیل داده اند، هیچ کدام از سایتهای خبری داخلی بخصوص ایرنا، هیچ کاری برای زنده نگه داشتن یاد کاظم در جهت فشار آوردن به صهیونیستها برای آزادی او نکردند.

 

امسال هم در جشنواره مطبوعات دورو بر غرفه عظیم ایرنا چرخیدم بلکه در میان تصاویر شهدایی که آویخته بودند، تصویری از کاظم ببینم، که نبود!

 

حالا یا چشمان من ضعیف شده، یا مدیران همه دوره ایرنا، از چپ و راست گرفته تا اصلاح طلب و ارزشی، چشم دیدن کاظم را نه داشته اند و نه دارند!

 

بعید است اینها یادشان باشد کرسی ریاستی که این گونه مغرورانه بر آن تکیه زده اند، مدیون فداکاری اخوان، صارمی و همه همکارانشان است که به جای گزینه ریاست طلبی و عافیت جویی، جان خویش را مردانه در طبق اخلاص در دفاع از انقلاب اسلامی گذاشتند و شرافتمندانه جاودانه شدند.

 

«ایستاده در غبار» از خوزستان به تهران رسید

ایستاده در غبار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 فیلمبرداری «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان در تهران ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلمبرداری «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و مدیریت فیلمبرداری هادی بهروز با بازگشت از خوزستان، در تهران ادامه دارد. لوکیشن‌های تهران این فیلم سینمایی در مناطق جنوبی شهر قرار دارند.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اواخر شهریور ماه آغاز شد و گروه تاکنون در لوکیشن‌های متفاوتی چون شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهر مریوان و شهر اندیمشک حضور داشته اند.

گروه فیلمبرداری «ایستاده در غبار» که مدتی پیش برای ثبت سکانس های پادگان دوکوهه به استان خوزستان و شهر اندیمشک رفته بودند، با بازگشت به تهران به فیلمبرداری ادامه می‌دهند.

«ایستاده در غبار» عنوان اولین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامه آن نیز توسط او به نگارش در آمده است. حبیب اله والی نژاد نیز تهیه کنندگی فیلم را بر عهده دارد. این فیلم محصول سازمان هنری-رسانه ای اوج است.

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» زندگی احمد متوسلیان را به تصویر می کشد. این اثر دومین همکاری تهیه کننده و کارگردان بعد از مجموعه «آخرین روزهای زمستان» است.

عوامل فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان‌زاده، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، طراح صدا: مهرشاد ملکوتی، طراح گریم: شهرام خلج، مدیرجلوه‌های ویژه: ایمان کرمیان، مدیر تولید: محمود محمد طائمه، مدیر برنامه‌ریزی: علیرضا سبزواری، برنامه‌ریز: وحید کاشی، انتخاب بازیگر و بازیگردان: مهدی زمین‌پرداز، دستیار اول کارگردان: مجتبی شفیعی، دستیار اول فیلمبردار: محمد ابراهیمیان، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیر تبلیغات: حسین جمشیدی گوهری، مدیر رسانه‌ای: مهسا همتی، عکاس: سحاب زری باف، پژوهش فیلمنامه: زینب کوهیار، جواد کلاته، تصویربردار پشت‌صحنه: محمد آبکار، بابک عباسی، مدیر تدارکات: حسین فیض‌آبادی، یوسف آقایی، دستیار تولید: پرویز کاظم‌لو، تدارکات نظامی: جواد تاجیک، مجری طرح: موسسه فرهنگی ـ هنری فردای دیگر، تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌ نژاد، محصول: سازمان هنری و رسانه‌ای اوج.

گفت و گوی خواندنی با بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان در "ایستاده در غبار"

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/29/4/1753052.jpg?ts=1445857917495
به گزارش خبرگزاری ایسنا: این هنرمند تئاتر که علاوه بر تجربه بازیگری و کارگردانی آثار نمایشی در چند فیلم سینمایی هم به ایفای نقش پرداخته است، همزمان با فیلمبرداری فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان در گفتگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا، درباره تجربه‌اش برای بازی در این نقش و چالش‌ها و لذت‌های آن گفت.

حجازی‌فر که در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان کارگردان تئاتر چند نمایش عروسکی را به صحنه برده است، درباره بازی خود در فیلم «ایستاده در غبار» گفت: در دوره دانشجویی در فیلم «مزرعه پدری» زنده‌یاد رسول ملاقلی پور نقش شهید زریباف را بازی کردم و بعد از آن هم در فیلم «خداحافظ رفیق» نقش دیگری داشتم اما پس از آن تصمیم گرفتم دیگر در سینما بازی نکنم و در مقابل وسوسه‌هایم، برای فیلم بازی کردن مقاومت کنم چون می‌خواستم بر حرفه اصلی‌ام یعنی کارگردانی تئاتر متمرکز شوم.

او اضافه کرد: فیلم قبلی آقای مهدویان «آخرین روزهای زمستان» را بسیار دوست داشتم. چندی پیش به طور اتفاقی دوباره این فیلم را می‌دیدم که حدود یک ماه بعد، از طرف پروژه جدید ایشان با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند نقش اول فیلم را به من بدهند که خنده‌ام گرفت. 

حجازی‌فر افزود: این پیشنهاد برایم خیلی غیر منتظره‌ بود چون فکر می‌کردم هیچ شباهتی با آقای متوسلیان ندارم و خیلی تردید داشتم. اما گفتند به دلیل نگاه‌ها و ژست‌هایم مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه جواب داد.

وی با اشاره به سرنوشت نامعلوم احمد متوسلیان که اوایل دهه ۶۰ در لبنان مفقودالاثر شده است، اضافه کرد: امیدوارم ایشان زنده باشد و روزی برگردد. چون همچنان جاوید الاثر (مفقود الاثر) است و هنوز سرنوشتش مشخص نیست. 

حجازی‌فر که برای بازی در این نقش ترس‌ زیادی داشته است، ادامه داد: نگران بودم که خیلی شبیه او نباشم. البته به من گفته بودند پیش از این هم دوست دیگرم مهدی زمین پرداز نقش آقای حسن باقری را بازی کرده بود که گرچه خیلی شبیه او نبود اما مردم و حتی خانواده آقای باقری او را پذیرفته بودند.

وی با اشاره به محبوبیت احمد متوسلیان در نزد مردم افزود: احمد متوسلیان در مریوان و پاوه بسیار محبوب است. وقتی به مریوان رفتیم، اتفاقات بسیار عجیبی رخ داد. همه او را می‌شناختند و خیلی دوستش داشتند به طوری که در بسیاری از خانه‌ها عکسش وجود دارد. جالب اینجاست که مردم پشت صحنه هم انتظار دارند من رفتار او را داشته باشم اما همین که گریم‌ام را پاک می‌کنم، دیگر کاری به کارم ندارند و برایشان غریبه می‌شوم.

حجازی فر با ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نقش افزود: ما در این فیلم کلام نداریم. بلکه صدای خود احمد متوسلیان روی تصویر من قرار می‌گیرد به همین دلیل نوعی بازیگری صامت دارم، چون فقط لب می‌زنم و هیچ فکر نمی‌کردم این شیوه بازی این اندازه دشوار باشد. ضمن اینکه مدام تاکید می‌شود بازی نکنیم بلکه فضاهای واقعی را بسازیم و این تضاد هم بسیار دشوار است.

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» خاطرنشان کرد: حتی به لحاظ بدنی هم تجربه دشواری است چون احمد متوسلیان به شدت در جنگل یا در کوه‌ها حضور داشته و همه فیلمبرداری ما در کردستان در کوه‌ها بود، چون تلاش شده فیلم نوعی مستند سازی دقیق از زندگی او باشد و همه اینها چالش بسیار عجیبی برای من به همراه داشت که بسیار لذت بخش است.

حجازی فر اضافه کرد: خوشحالم که امروز یکی از لذت‌های بازیگری را کشف کرده‌ام. واحد تحقیق این فیلم تلاش بسیاری کرده است. ما برای فیلمبرداری به جاهایی رفتیم که مردم از آن خاطره بسیار داشتند.

او تجربه ساخت فیلم‌های جنگی را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: اینگونه فیلم‌ها به لحاظ لجستیک تنوع لوکیشن، تولید و ... بسیار سخت است اما خدا را شکر تا اینجا امدادهای غیبی هم به کمک ما آمده و انرژی‌های بسیار خوبی به ما داده است. شاید در سینمای ما کمتر چنین کاری ساخته شده باشد. ما در این فیلم تقریبا تمام شهیدان و شخصیت‌های جنگ را داریم. کارگردان بسیار باهوشی داریم و مطمئن هستم در یکی دو سال آینده حرف‌ها و خبرهای مهمی از او خواهیم شنید.

حجازی فر درباره مدت فیلمبرداری این فیلم هم توضیح داد: امیدوارم فیلمبرداری تا نیمه‌های آذر تمام شود. در حال حاضر بیش از ۴۵ جلسه فیلمبرداری داشته‌ایم. لوکیشن‌های ما در شهر ری ‌، فیروزکوه‌، اندیمشک، دو کوهه و ... وجود دارد چون تاکید شده همه چیز شبیه واقعیت‌ باشد. 

کارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» با اشاره به گریم سنگین این فیلم«ایستاده در غبار» افزود: خود من گریم بسیار سنگینی دارم که چندین ساعت زمان می‌برد، البته همین گریم بسیار کمک کرد تا با نقش اخت شوم. این گریم آنقدر خوب است که حتی مادرم هم از روی عکس مرا نشناخت!

حجازی فر درباره احتمال اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: دورخیز ما برای جشنواره است اما از اول گفتند عجله‌ای نداریم و کیفیت فیلم را فدای هیچ چیزی نمی‌کنیم. 

هادی حجازی‌فر در پایان گفت‌وگویش با ایسنا با اشاره به اضطراب زیادی که برای بازی در این فیلم دارد، گفت: به هر حال نقش کسی را بازی می‌کنم که به شدت محبوب و شناخته شده است و به همین دلیل اضطراب بسیاری دارم چون مردم او را به خوبی می‌شناسند و برایشان خیلی عزیز است. در حین بازی در این فیلم تجربه‌های بسیار عجیب و غریبی به دست آوردم و خوشحالم نقش کسی را بازی می‌کنم که بسیار انسان است.

به گفته او، این فیلم زندگی احمد متوسلیان را به طور کامل بررسی می‌کند و از دوره کودکی تا زمان مفقود شدنش را به تصویر می‌کشد.

هادی حجازی‌فر نقش متوسلیان را از ۱۸ سالگی او تا دوره مفقودالاثر شدنش بازی می‌کند.

 

نباید از استیفای حقوق مظلومان خسته شویم

پرونده منا مانند پرونده چهاردیپلمات و امام موسی صدر غبار فراموشی نگیرد


 به گزارش قربانیان تغافل، حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا، مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی قم امشب در مراسم شب عاشورای حسینی در مسجد امام حسین(ع) مشهد گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حکومت سعودی باید پاسخگو بوده، جبران خسارت کند، عاملان فاجعه را مجازات کند و تضمین دهد که دیگر چنین حوادثی تکرار نخواهد شد.

  مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی قم با طرح این پرسش که چه کسی باید این موارد را مطالبه کند؟، گفت: آیا دولت ما به اندازه کافی در این زمینه انجام وظیفه کرده است؟ بسیج، فعالان مردمی، سازمان های مردم نهاد در داخل و خارج کشور چه میزان تلاش کرده اند؟.

 

عده ای تلاش می کنند بر مظلومیت فاجعه منا سرپوش بگذارند

 حجت الاسلام غریب رضا یادآور شد: عده ای تلاش می کنند بر این مظلومیت سرپوش بگذارند؛ می گویند با ملک سلمان دیدار داشته و او را آدم معقولی دیده ایم.

 وی تأکید کرد: دولت باید با تمام توان به میدان می آمد و برای حفظ عزت دینی ملت با همه سازمان های بین المللی و اتحادیه عرب وارد مذاکره می شد و جلسه اضطراری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی تشکیل می داد. البته هنوز همدیر نشده است.

 

پرونده منا مانند پرونده چهاردیپلمات و امام موسی صدر غبار فراموشی نگیرد

 این فعال جهان اسلام با تأکید بر این که نباید از استیفای حقوق مظلومان خسته شویم حتی اگر سالیان سال طول بکشد، افزود: نکند مظلومیت جان باختگان منا در میان شرایط کنونی بحرین، یمن، سوریه و عراق، گم و مانند پرونده چهار دیپلمات(احمد متوسلیان، محمدتقی رستگار مقدم، کاظم اخوان و سیدمحسن موسوی) و امام موسی صدر با گذر سال ها به فراموشی سپرده شود.

 وی با بیان این که روند مطالبه حقوق ملت ایران در این مسأله بسیار کند است، اضافه کرد: وزارت خارجه مسؤولیت انسانی و اسلامی دارد؛ شبانه روز برای استیفای حقوق جان باختگان نباید خواب داشته باشد. نه این که مانند برخی کشورها به خاطر محروم نشدن از دلارهای نفتی، با وجود کشته های بسیار، در قبال این فاجعه سکوت کند.

 

افرادی که جان سالم به در برده اند، اسناد زنده فاجعه هستند

 حجت الاسلام غریب رضا با تأکید بر ضرورت استفاده از دیپلماسی عمومی و ظرفیت نخبگان برای رساندن صدای مظلومیت جان باختگان منا به دنیا، اظهار کرد: چرا تاکنون یک مستند تحلیلی قوی مانند روایت فتح به چند زبان زنده دنیا تولید نشده است تا دنیا بفهمد چه فاجعه ای رخ داده است؟تک تک افرادی که جان سالم به در برده اند، اسناد زنده این فاجعه هستند و باید از آن ها مستندسازی صورت گیرد.

 وی خطاب به جوانان یادآور شد: دولت و مسؤولان کار خود را انجام بدهند یا نه، مسؤولیت از گردن شما سلب نمی شود؛ لحظه ای آرام نگیرید و از همه ابزارها برای رساندن فریاد مظلومیت ملت ایران به جهان استفاده کنید./