بزرگترين مانع در پيگيري چهارديپلمات افراد ذينفوذ در عرصه اين پرونده هستند
نماينده خانواده كاظم اخوان در پيگيري چهار ديپلمات گفت: بزرگترين مانع براي پيگيري اين كار افراد ذينفوذ در عرصه اين پرونده هستند كه متاسفانه در گذشته نقش و تاثيرگذاري بيشتري نسبت به مسئولين داشته اند.

بيست وهشت سال از ربوده شدن چهار شهروند جمهوري اسلامي «احمد متوسليان ،كاظم اخوان ،سيد احمد موسوي و تقي رستگار مقدم» سپري شده است. متاسفانه عليرغم گذشت بيش از ربع قرن سرنوشت آنان همچنان در هالهيي از ابهام قرار دارد كه يك روند خيلي طولاني را طي كرده و نمونه هاي تاريخي نداشته است ركود و انفعال در گذشته كاملا " مشهود است تا فضاي پيگيري از هيجاني به عقلاني تغيير پيدا نكند و پرونده در روندي پيش رود كه منجر به كشف حقيقت شود به جايي نمي رسيم.
پنج سال پيش در اولين ديداري كه با دبير كميته پرونده 4ديپلمات به عنوان نماينده خانواده اخوان داشتم ايشان گفتند ما ظرف 6 ماه وضعيت پرونده رامشخص مي كنيم ابتدا تصورمان اين بود مواضع دولت آقاي احمدي نژاد با دولت هاي گذشته متفاوت است.
سبك و سياق سياست اعلامي كمي تغيير كرد اما اين تغييرات كوچك شگفتي مرا برنميانگيزد اما مواضع دولت نهم و دهم را ادامه سياستهاي دولت هاي قبلي ميدانم در اين رابطه گامهايي برداشته شده است اما واقعيت اين است كه تغيير اساسي در روند پيگيري رخ نداده است چرا كه پرونده به جاي روشني نرسيده است به نتايجي هم دست پيدا نكرديم هر آدم منصفي قبول دارد كه خانواد ه ها حق دارند از سرنوشت عزيزانشان پس از بيست وهشت سال آگاه شوند.
بزرگترين مانع براي اين كار افراد ذينفوذ در عرصه اين پرونده هستند كه متاسفانه در گذشته نقش و تاثيرگذاري بيشتري نسبت به مسئولين داشته اند.
در مجلس هفتم وزير امور خارجه و اطلاعات در ارتباط با اين موضوع در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حضور يافتند و اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت اما نتيجه چه بود؟ ضمن اينكه در دولت نهم ودهم مسئولين پرونده در چند مرحله تغيير كرده اند به عنوان مثال آخرين مسئول پرونده آقاي سعيد لو بودند كه ايشان به سازمان تربيت بدني رفتند كه هم اكنون ارتباط چنداني با نوع مسئوليت ايشان ندارد. راهحل اين است كه با صداقت در مورد سرنوشت اين عزيزان حرف بزنند و دولتمردان با اتخاذ مواضع مبهم خانواده ها را در برزخ نگه ندارند.
موضوع اصلي اين است كه سرنوشت آنان بايست روشن شود، چه شهادت باشد و چه انتقال به اسرائيل. دولت لبنان هم شايد براي پيگيري تلاشهايي كرده اما در واقع فكر نميكنم كه تمايل چنداني به آن داشته باشد
دراينكه اين چهار شهروند جمهوري اسلامي توسط نيرو هاي فالانژ ربوده شدند هيچ ابهامي وجود ندارد چرا كه رهبران آنان در طول ساليان گذشته مكرر به اين موضوع اعتراف كرده اند.اقرار «سمير جعجع» در سال 85 مبني بر كشته شدن چهار شهروند جمهوري اسلامي به دست نيروهاي فالانژ گذشته، از صحت و سقم آن به عنوان يكي از مقامهاي بلند پايه اين نيروها، بازتاب گستردهيي در رسانههاي خارجي و داخلي داشت. اگرچه اين اقرار مسبوق به سابقه بود و پيش از اين نيز توسط بعضي نيروهاي فالانژ مانند روبير حاتم و راجي عبده تكرار شده بود اما اعلام آن بطور علني و آشكار براي اولين بار توسط فرمانده پيشين اين نيروها را نميتوان ناديده گرفت.
در سال 1369 ايلي حبيقه فرمانده بخش امنيتي نيروهاي فالانژ در زمان اسارت ديپلمات هاي ايراني طي يك بيانيه رسمي اعلام كرد اين چهار تن به دستور جعجع به شهادت رسيده اند و جعجع نيز مدعي است مسووليت كشته شدن آنها متوجه حبيقه است به هر حال با ترور و عدم اخذ اطلاعات حبيقه بطور رسمي پرونده بيشتر در محاق فرو رفت آنچه مسلم است جعجع در سال 1982 از رهبران اصلي و تصميم گيرنده و با نفوذ شبه نظامان فالانژ بوده و با حبيقه در قالب يك گروه واحد عمل ميكردند و عملياتهاي تروريستي بسياري در سابقه خود دارند .
فالانژها پيوندهاي تاريخي مستحكمي با رژيم صهيونيستي دارند و جعجع يك مهره قديمي آنهاست قضيه ربودن اين چهار تن از ابتدا يك توطئه مشترك بين فالانژها و اسراييليها بوده است لذا در واكنش به هر حركتي در اين پرونده 28ساله بايد هوشمندانه عمل كرد تا برخي از جريانات دخيل در پرونده نتوانند ما را از مسير كشف حقيقت منحرف سازند. براي كشف حقيقت سرنوشت ديپلماتهاي ايراني بايد اجزاي متعدد پازل در كنار يكديگر قرار گيرند و موضع بر اساس مستندات در يك طرح جامع حقيقت يابي شود.
هويت افراد شاخص نيروهاي فالانژ كه در اين آدمربايي و مراحل بعدي آن نقش داشته اند مشخص است بايد دقت كنيم جاي آدم ها عوض نشود و به سراغ آدم هاي اصلي برويم. ديپلماتها در سراسر دنيا از مصونيت سياسي برخوردارند .
عدم توجه اسراييل و عوامل آن به مقرارت بين المللي و زير پا گذاشت آن يك رويه شناخته شده از سوي آنان است. جنگ طلبي، آدم ربايي و تروريسم دولتي صهيونيستها را بايد بر اساس رويكردهاي روانشناختي مورد پردازش قرار داد، اقدامات جنايت كارانه و جنگ طلبي صهيونيستها ناشي از ناكامي آنهاست. چرا كه با مقاومت مردم فلسطين نتوانسته اند به اهداف مورد نظر خود دست يابند و نظريه ناكامي پر خاشگري در مورد اين رژيم مصداق دارد و لذا زمينههاي شكل گيري رفتارهاي ويرانگر توسط اين رژيم همواره وجود دارد، شما با رژيمي روبرو هستيد كه موجوديت آن از ابتدا با منازعه شكل گرفته است و به دليل ساختار خود بدون مقاومت و فشارهاي بين المللي هرگز از اين فضا خارج نميشود.
اين رژيم در عين حال كه خود را برتر ميداند سعي ميكند خود را مظلوم و صلح جو نشان دهد در حالي كه خود عامل اصلي جنگ طلبي، فريب ، منازعه در منطقه بوده و داراي خصلتهاي غير انساني است.
البته نبايد فراموش كرد كه بسياري از اقدامات تروريستي صهيونيستها با چتر حمايتي امريكا صورت ميگيرد و متاسفانه سازمانهاي بين المللي از جمله سازمان ملل نيز ابزاري جهت تحقق اهداف امنيتي و استراتژيك غرب است.
جعجع با سوابق وابستگي به صهيونيستها در راستاي اهداف آنان گام بر ميدارد..در جريان تبادل گروگانهاي غربي در لبنان در سال 69 ابتدا قرار بود در روند آزادسازي كه با كمك و مساعدت جمهوري اسلامي و وساطت سازمان ملل صورت گرفت سرنوشت ديپلماتهاي ايراني روشن شود اما بر اساس اطلاعاتي كه اسراييل به خاوير پرز دكوئيار ارايه كرد بدون اخذ ضمانت كافي در خصوص روشن شدن سرنوشت اتباع ايراني تمامي گروگانهاي غربي در لبنان آزاد شدند.
در 28سال گذشته هيچ نشانهاي نميبينم كه مجامع بين المللي حتي كمترين علاقهاي به پيگيري موضوع داشته باشند وهميتي نميدهند اين يك تراژدي در دنياي مدرن براي مدعيان دروغين دفاع از حقوق بشر است رژيم صهيونيستي در دنيا خيلي رسمي و در كمال پررويي تروريسم دولتي را آشكارا به كار ميبرد سكوت دربارهي چنين وقايعي تنها به اين معنا است كه غرب چشممانش را بر روي تاريخ بسته است آمريكا در طول ساليان گذشته بهطور ناعادلانهاي از گسترش اسرائيل در سرزمينهاي اشغالي حمايت كرده است. نه تنها جهان بلكه خود اسرائيل و ايالات متحده هم ميدانند كه اين حمايت و جنايتهاي اسرائيل بر خلاف قوانين بينالمللي است.
آمريكا همچنين از خشونتطلبيها و جنگطلبيهاي اسرائيل در كشورهاي ديگر هم حمايت كرده است، مثل حمله اسرائيل به لبنان كه قرباني حملات اسرائيل بوده است. آمريكا حملهي اسرائيل به غزه را نيزمورد حمايت قرار داده است، حملهاي كه قتل به تمام معنا بود. اما اينكه چه چيزي سازمانها ي بين المللي را در مقابل اين سياستها ساكت نگه داشته، نميدانم. اسرائيل كماكان فجايعش را در كرانهي غربي ادامه ميدهد محدودة سياست با فضيلتهاي اخلاقي غرابتي ندارد چنين انديشة تلخي راجهان سياست از خود نشان داده است مشكل اين است كه سياست فضايي براي جولان احساسات و عواطف باقي نميگذارد به سياست از منظر مصلحتها و چه باشدها و چه نباشدها نگاه ميكنند.
ما در اين پرونده با توجه به شواهد و قرائن موجود با دو فرضيه روبرو هستيم. فرضيه اول به شهادت رسيدن اين عزيزان و فرضيه دوم انتقال آنان به فلسطين اشغالي است.
در هر دو صورت شما نميتوانيد به يك فرضيه به رغم وجود شواهد قوي مخالف استناد كنيد. فقدان خط مرز مشخص بين اين دو فرضيه، علاوه بر پيچيدگي، باعث سردرگمي و از دست دادن انگيزه ميشود. اگر چه معتقدم اين معضل يعني اثبات يا رد هر يك از دو فرضيه از مسئوليت كسي نميكاهد.
گاهي اوقات هم با داستان هاي ساختگي مواجه ايم اين مسئله عادي شدن اتفاقياست كه 28سال پيش رخ داده و بسياري از روي تكرار آن را ملالآور ميپندارند به عنوان مثال به مصاحبه اي كه توسط حجتالاسلاموالمسلمين اختري، سفيرسابق جمهورياسلاميايران درسوريه، كه از قديميترين سفراي كشورهايخارجي در اينكشور بوده كه در زمستانسال1375در محل سفارتايران دردمشق انجامدادند، درباره وضعيت گروگانهايايراني درلبنان، سخناني اظهار داشتهاند كه جاي بسيتأملدارد. (ماهنامه فكه ـ خرداد 1378) سفير ايران دردمشق، همواره يكي از بانفوذترين شخصيتهايايراني درلبنان وسوريه بودهاست و بههمينلحاظ نميشود به صحبتهايايشان بهچشم اظهارنظري سادهوگذرا نگاهكرد:
« من برحسب اطلاعاتي كه دارم وچيزهايي كه از سوريها مسئولان كشورسوريه و ديگرانشنيدم، معتقدم كه آنها حياتندارند؛ براي اينكه بالاخره اگراينها حياتداشتند، هركسي كه آنها را دراختيار داره، اينها يا درقدرت يا درضعف، ميخواهدازش استفادهبكند وهمه اينمراحل كه درلبنانگذشته الان.
آنهاييكهگروگانهايايراني را دراختيار داشتند، فالانژها بودند، آنهاييكه ميگويند كه اينها درضمن بهدستاسرائيليهاتحويلشدهاند. اسرائيليها بالاخره اهلمعامله هستند ميخواهند معاملهكنند. اگر كسيداشته، تاحالا آوردهبود.
بعدهم با حمله دولت لبنان به مناطقفالانژها وگرفتن سمير جعجع و بههمخوردن اوضاع، بازهم اگر چيزيبود، آنهاهم آشكار ميشد. مابرحسب هماناطلاعاتي كه ازبعضي ازمناطقغربي ـكشورهايغربيـ ازهمين گروهسمير جعجع اينها آوردند، البتهاينها جايي راهم آوردند كه اعلامكردند كه گفتن اينجا محلدفن اينها گروگان ها است. البته يكقبري، چيزي نيست. آنها ميگويند كه اينها گروهزيادي بودند ظاهراً تعدادزيادي از اهاليبومي بيروت نيز آنجابودهاند كه همگي توسط جنايتكارانفالانژ بهشهادت رسيدهاند اينها را زدند، يعني افرادمختلفي بودند، اينها راكشتند. اينها را ريختند توي يك گودالي ودفنكردند.»
ما به لحاظ حقوقي به دادستان كل شكايت كرديم اما نتيجه اي در بر نداشت شكايت ما براين اساس بود كه ربودن، شكنجه و منع ارتباط افراد با خارج، براساس اساسنامه كيفري محكمه بينالمللي يوگسلاوي سابق (رواندا) و مسئله پنهان كردن اتباع يك كشور بر اساس اساسنامه كيفري رم جرم بينالمللي محسوب ميگردد و نقض ماده 25 كنوانسيون وين راجع به مصونيت ديپلماتيك است.
همچنين به موجب قوانين كشور ماده 621 قانون مجازات اسلامي قانون تشديد مقابله با اقدامات تروريستي مصوب 10/8/68 در خصوص ربودن اتباع ايراني توسط خارجيانl آراء شماره 46-824/1351 و 41173/1348 هيئت عمومي ديوان عالي كشور در ارتباط با آدمربايي قانون صلاحيت دادگستري جمهوري اسلامي براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولتهاي خارجي مصوب 1378و مصوبه مورخ 26/3/81 مجلس شوراي اسلامي كه به قوه قضاييه اجازه داده تا شعبه يا شعبي را براي رسيدگي به شكايات مربوط به جنايات جنگي، كشتار جمعي و تعديات ناشي از نژاد پرستي و ضد بشري اختصاص دهد، خواهشمند است دستور فرماييد براي پيگيري دائم و جستجوي مستمر تا مشخص شدن همه ابعاد و جوانب مسئله و رفع ابهامات،اقدام لازم به عمل آمده و عاملان، مسببان و مباشران جنايت ربودن و سلب آزادي برادرمان كاظم اخوان علاف تحت تعقيب و مجازات قرار گيرند.
نتوانسته ايم در 28 سال گذشته از اين پرونده رمز گشايي كنيم. به هر حال آنچه كه اتفاق افتاده در خلاء وقوع نيافته و كشف حقيقت اين ماجرا غير ممكن نيست به شرط اينكه به دنبال حقيقت باشيم اما اطلاعات ناكافي، غيرقابل اتكاء و دستهبندي نشده و حتي خارج از دسترس، بر مشكلات پرونده افزوده است و مادامي كه ابعاد اين مسئله به همين شكل در ابعاد مختلف ناشناخته بماند، پيگيري وضعيت 4 نفر مورد اقبال مسئولين و رسانهها قرار نميگيرد. بنابراين اگر خواسته باشيم موضوع را مورد بررسي و تحليل قرار دهيم، الگوي رفتاري مسئولين پرونده يكي از شاخصهها و نشانههاي پيگيري پرونده محسوب ميشود و علاوه بر آن بايد به افراد تاثيرگذار و فضاي حاكم توجه داشت راه برونرفت از مشكل مربوط به پيگيري وضعيت اين عزيزان تشكيل كميته يا كميسيون حقيقتياب و يا كميته تحقيق است چه كساني مانع از تشكيل كميته حقيقت ياب شده اند و از آن چه سودي برده و مي برند؟ دولتها آمده اند و رفته اند پدران و مادران اين عزيزان در سال هاي چشم انتظاري پر كشيدند و رفتند اما بدانيد كه فراموش شدگان ، فراموش كنندگان را هرگز فراموش نمي كنند.
شاهرخ سلطان احمدي
نماينده خانواده كاظم اخوان در پيگيري چهار ديپلمات
منبع